1. Порівняти розвиток промисловості Західної і Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Спільні ознаки в розвитку промисловості
|
Відмінні ознаки в розвитку промисловості
| |
Наддніпрянська Україна
| ||
Західна Україна
|
2. Порівняти розвиток сільського господарства Західної і Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Спільні ознаки в розвитку с/г
|
Відмінні ознаки в розвитку с/г
| |
Наддніпрянська Україна
| ||
Західна Україна
|
3. Порівняти становище українського населення у складі Австрійської та Російської імперій на початку ХХ ст.
Спільні ознаки в становище населення
|
Відмінні ознаки в становище населення
| |
Наддніпрянська Україна
| ||
Західна Україна
|
4. Визначити історичну особу.
А. Голова Українського Наукового Товариства, яке було утворене у 1907 р. Видатний історик України, автор 10-томної «Історії України-Руси».
Б. Почесний доктор Харківського університету. Викладала історію України на Вищих жіночих курсах у Петербурзі. Її праці з історії України користувалися широкою популярністю. (Олександра Єфименко)
В. Боровся з поширенням інфекційних хвороб. Перші відкриття зробив на Одеській бактеріологічній станції. Працюючи лікарем, брав участь у боротьбі з чумою, холерою та іншими інфекційними хворобами на Поволжі і в Туркестані.
Г. Член Київського товариства повітроплавання. Виконав вперше у світі «мертву петлю». Підготував та очолив перший груповий політ літаків за маршрутом Київ — Ніжин — Київ.
Д. Один із найбільш популярних письменників і драматургів початку ХХ ст. Обрав реалістичний напрям своїх творів. Першим в українській літературі створив галерею образів революціонерів, що діють у складних психологічних ситуаціях.
Є. Він є зачинателем українського стилю в архітектурі. Широко використовував мотиви українського бароко і народного дерев’яного будівництва. Автор споруди Полтавського губернського земства.
Ж. Йому належить провідне місце в музичній культурі України початку ХХ ст. Писав музичні твори. Займався педагогічною діяльністю. Здійснював активну музичну і концертну діяльність.
З. Очолював «Товариство південноросійських художників». Мав звання академіка. Найбільш відомі його картини: «В люди», «Старенькі», «Із пташиного польоту».
5. Прочитайте документ і виконайте завдання.
«Нехай наша історія сумна і невідрадна, нехай ми некультурні, нехай наші маси темні, подурені, ми все ж існуємо і хочемо далі існувати. І не тільки існувати як живі істоти, ми хочемо жити як люди, як громадяни, як члени вільної нації. Нас багато — цілих 30 мільйонів. Нам належить будуччина…
Ми існуємо, ми відчуваємо своє існування і своє індивідуальне національне «Я». Наша нація у своєму історичному процесі часто була не солідарна поміж окремими своїми частинами, але нині увесь світ української нації, що по всіх частинах України живе однією думкою, однією мрією, однією нацією: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна, від Карпатів аж по Кавказ». …Як не можна спинити річку, що, зламавши кригу навесні, бурхливо несеться до моря, так не можна спинити нації, що, прокинувшись до життя, ламає свої кайдани».
Завдання
1) Укажіть назву праці та її автора.
2) Якого року вона була видана?
3) У діяльності яких організацій брав участь її автор?
4) Яку течію в українському національному русі він започаткував, а згодом і очолив?
5) Як автор пояснює головну причину поразки визвольних змагань у попередні часи?
6) Яке завдання національного руху в Наддніпрянській Україні було вперше проголошено в цій праці?
6. Прочитайте текст і виконайте завдання.
«…Селяни дістають право вільного виходу з общини із закріпленням у власність окремих ділянок, які переходять до приватного володіння, з громадського наділу…
…Кожний господар, що володіє надільною землею за общинним правом, може в будь-який час вимагати закріплення за собою в приватну власність частини, яка належить йому, з визначеної землі…
…господарі, за якими закріплені в приватну власність ділянки общинної землі, зберігають за собою право користуватися в незмінній частині тими сіножатями, лісними та іншими угіддями, які надаються на спеціальних підставах…
Вимоги про закріплення в приватну власність частини з общинної землі ставляться через сільського старосту громаді, яка за ухвалою, прийнятою більшістю голосів, зобов’язана у місячний термін з дня подання заяви вказати ділянки, що переходять у приватне володіння господаря…»
Завдання
1) Про яку реформу йдеться в документі?
2) Хто був її автором? Яку посаду він обіймав?
3) Якими були причини впровадження даної реформи?
4) У чому полягала її суть?
5) Які завдання переслідувала?
6) Якими були особливості її впровадження в Україні?
7. Установіть відповідність між назвами українських політичних партій Наддніпрянщини та діячами, які до них належали.
А. Українська демократична партія
|
1. І. Меленевський, О.Скоропис-Йолтуховський
|
Б. Українська радикальна партія
|
2. О.Лотоцький, Є. Чикаленко
|
В. Українська соціал-демократична робітнича партія
|
3. Б.Гринченко, С.Єфремов
|
Г. Українська революційна партія
|
4. М.Порш, В.Виниченко
|
5. М.Русов, О.Коваленко
|